Godina je 1981. U prvim minutama prvog dana u kolovozu, na TV ekranima se pojavila slika s prikazom odbrojavanja prije polijetanja Space Shuttlea. Spiker John Lack gledateljima je poželio dobrodošlicu riječima: „Ladies and gentlemen, rock and roll“. Uslijedili su kadrovi astronauta na Mjesecu sa zastavom MTV-a. Voditelj programa ustvrdio kako je upravo tada rođen novi koncept koji će objediniti najbolje od radija i televizije, u novom jedinstvenom formatu koji će se svakodnevno emitirati 24 sata. Glazbeni spot koji je prvi prikazan na MTV-u bio je „Video Killed The Radio Star”, s albuma The Age of Plastic grupe The Buggles. Naslovom ove pjesme i simbolički je najavljeno novo poglavlje svjetske glazbene i video industrije.
Ako se osvrnemo na ranija razdoblja, a prije svega na početak 20. stoljeća kada se film kao umjetnost tek razvijao, uvidjet ćemo da je glazba bila sastavni dio filmskog doživljaja. Pratila je svaku kino projekciju, naročito u slučaju nijemih filmova kada se izvodila uživo u kino dvoranama. S dolaskom zvuka postala je integralnim dijelom onoga što se nalazilo na celuloidnim trakama. Stoga, razvoj filma i glazbe išao je rame uz rame s razvojem filmske vrpce te tehnologije za reprodukciju filma. U tom je smislu vjerojatno najutjecajnija bila eksperimentalna sovjetska kinematografija.
S razvojem televizije i komercijalne glazbe u drugoj polovici 20. stoljeća, film/video i glazba postali su nerazdvojni mediji. Zapadni konzumerizam pomicao je granice jednakom brzinom kao i televizijski signal. MTV i kabelska televizija nisu potaknuli tek napredak u pogledu produkcije glazbenih spotova, već su se krajem 1980-ih, nakon Jacksonovog spota za pjesmu „Thriller“ (1983.), pojavili ljudi koji su kasnije postali značajni holivudski redatelji (Spike Jonze, David Fincher, Gore Verbinski, Alex Proyas, Jonathan Dayton, Valerie Faris, Floria Sigismondi i dr.).
Komercijalna glazba tako je postala djelom „filmske” glazbe, kao prepoznatljivi i jedinstveni kulturno-komercijalni proizvod. Kako se bližio kraj 20. stoljeća, tehnologija koja je olakšavala glazbenu i video produkciju, postala je pristupačnija. Cijenom prihvatljive digitalne kamere olakšale su snimanje, a računala i brojni programi proces video montaže. Glazbeni spotovi više nisu predstavljali nešto ekskluzivno budući da je tehnologija, koja je nedvojbeno demokratizirala proces njihove proizvodnje, postala dostupna širim masama. Ljudi koji su se odlučili baviti amaterskim filmom dobili su priliku svoju kreativnu energiju usmjeriti u nešto što je početkom 1980-ih bilo moguće tek onima koji su producirali spotove s ciljem njihovog prikazivanja na MTV-u ili na drugim komercijalnim televizijama. U tom pogledu, internet je odigrao veliku ulogu u skretanju pozornosti na autore koji prije nisu bili ili, iz nekog razloga, nisu mogli biti vidljivi. Mreža je otvorila nove mogućnosti, pruživši priliku mnogima da se okušaju u snimanju, ne samo glazbenih spotova već i ostalih filmskih formi.
Jasno, nužno je navesti i negativni aspekt interneta, različitih online servisa i društvenih mreža koji su odigrali određenu ulogu u svojevrsnom degradiranju glazbenih spotova. Ovdje ne mislim na samu distribuciju sadržaja ili strukturu glazbene industrije (koja je zbog interneta promijenila način poslovanja i tržišnog funkcioniranja), već na način na koji se glazba sluša ili gleda. Ne mora se ići predaleko u prošlost i povlačiti ekstremne paralele između ljudi koji su kupovali longplejke i onih koji sada slušaju/konzumiraju glazbu preko YouTubea. Dovoljno je zadržati se na tome kako se gledala glazba na MTV-u i kako se to danas čini putem YouTubea. Nekada smo uz TV znali provesti poduže vrijeme, slušajući/gledajući pjesme koje možda i nismo voljeli, i to od početka do kraja, samo kako bismo dočekali omiljeni bend. S druge strane, sada ne moramo ništa čekati. U konačnici, čak i ono što volimo jedva poslušamo i pogledamo do samog kraja, kako smo to znali raditi u doba MTV-a. Suvremene platforme kao da nam govore: „Imamo nešto što bi vas moglo zainteresirati. Možda. Ili ne. Kako god bilo, zahvalni smo vam i na ovo malo pažnje. Idemo dalje“.
Zahvaljujući suradnji s dečkima iz benda Gužva u 16-ercu, našoj je udruzi nedavno omogućeno da još jednom uz njihovu glazbu, u uvjetima društvenih mreža, pokušamo oživjeti spomenuti filmski šarm glazbenog spota. Kako god bilo, ne gajimo iluziju da će plesni koraci našeg antijunaka postati viralni hit na Instagramu ili Tik Toku, iako ni to nije nemoguće. Ekipa iz Gužve u 16-ercu i mi zaista smo „bez oružja“ krenuli u ovaj boj računajući na „zajebane poglede“ svojih gledatelja. Ili drugim riječima, „Ladies and gentlemen, rock and roll”. Uživajte u spotu!
Davorin Ćuti